back

Tips på veien framover

Kosthold for psykisk helse

Et sunt kosthold er viktig. Det får oss til å føle oss bedre og sterkere. Man får også mer energi, bedre konsentrasjon og bedre søvn. Dessuten har det stor innvirkning på den fysiske helsen vår.

Et godt kosthold reduserer sjansen for å få fysiske sykdommer slik som for eksempel hjerteproblemer, kreft, sukkersyke (diabetes) eller dårlig tannhelse.

Det å spise sunt har også umiddelbare positive virkninger på humør, energi, søvn og konsentrasjon. Å spise sunt er altså viktig både for vår fysiske og mentale helse, men kan for noen være vanskelig å få til.

For de som sliter med psykiske plager kan dette være ekstra utfordrende. Plagene kan i seg selv føre til økt eller redusert appetitt. Medisiner kan også endre appetitten din. Noen føler de aldri blir mette på grunn av medisinene. Det kan gjøre det ekstra fristende å spise mer enn man pleier, og gjerne mer sukkerholdig mat enn du har godt av. Du kan føle deg mer tørst, noe som kan føre til at du drikker mer brus.

Hva er et sunt kosthold?

Det er viktig med et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.

Det er faktisk overraskende lett å lage god og næringsrik mat, selv for mennesker med litt trangt budsjett. Her kan man finne gode tips på internett.

Tips og råd

Drikk vann

Velg vann som tørstedrikk

Fem om dagen

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

Unngå mye sukker

Velg mat og drikke uten mye sukker til hverdags

Bruk lite salt

Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten

Bruk matoljer og ikke smør

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin i stedet for smør

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken

Bruk også gjerne fisk som pålegg

Spis grove kornprodukter hver dag

Grovt korn er bra. Vær bevisst når du velger brødmat.

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter.

Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt

Velg magre meieriprodukter

La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet